همه آنچه باید درباره الیاف مصنوعی و طبیعی در لباس زمستانی بدانیم

به گزارش فیس راز، زمانی که پالتوهای سنگین، کاپشن ها و شال ها را در می آوریم، وارد مد زمستانی می شویم. ما لباس های زمستانی مان را دوست داریم، اما عاشق کاری نیستیم که الیاف طبیعی یا پارچه های مصنوعی زمستانی با پوست ما می نمایند. ژاکت های پشمی خارش دار، لباس های ضخیم و حتی شال های پرزدار خشن می توانند در تمام طول روز به ما احساس ناراحتی منتقل نمایند. هنگام خرید لباس زمستانی به چه نکاتی باید توجه کنید؟

همه آنچه باید درباره الیاف مصنوعی و طبیعی در لباس زمستانی بدانیم

کمد لباس زمستانی شما می تواند زیبا و در عین حال راحت باشد اگر برای شناخت انواع مختلف پارچه های مورد استفاده برای فراوری لباس زمستانی خود وقت بگذارید و متناسب با آن انتخاب کنید. در اینجا تفاوت های عمده بین الیاف طبیعی و پارچه های مصنوعی آورده شده است تا به شما یاری کند هنگام خرید کمد لباس زمستانی، انتخاب های هوشمندانه تری داشته باشید.

الیاف طبیعی برای لباس زمستانی

الیاف طبیعی می توانند گیاهی یا حیوانی باشند و هر نوع پارچه مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. وقتی صحبت از هوای سرد می گردد، ممکن است بدیهی به نظر برسد که پارچه های طبیعی مانند پشم از نظر گرم نگه داشتن گزینه ارجح هستند، اما همواره اینطور نیست. گاهی مواد مصنوعی مختلف باعث راحتی در سرما می شوند و اغلب می توانند حتی موثرتر باشند. محبوب ترین الیاف طبیعی مورد استفاده در لباس عبارت ند از:

1. پنبه

پنبه نوعی از الیاف گیاهی است که نرم، جاذب و راحت برای پوشیدن است. مراقبت از آن نیز آسان است زیرا به راحتی چروک نمی گردد و می توان آن را در ماشین شستشو داد. با این حال، پنبه عایق خوبی نیست بنابراین برای لباس های مناسب هوای سرد برترین انتخاب نیست. در عوض، استفاده از لباس پنبه ای به عنوان لایه پایه بسیار مناسب است، مانند پوشیدن یک تیشرت نخی با کت های پشمی یا پلی استر در رو.

با این ترکیب لباس از ویژگی های راحت و ضد حساسیت پنبه استفاده می کنید و در عین حال خود را گرم نگه می دارید. پنبه لایه پایه لباس شما را تشکیل می دهد و لایه های دیگر لباس را کامل می نمایند. پنبه پارچه محبوبی است که بیشتر برای چیزهایی مانند پیراهن های آستین بلند و گرمکن ها استفاده می گردد. بسیاری از مردم پنبه را به علت طبیعی بودن آن دوست دارند. برای یک روز کمی سرد پاییزی، یک هودی نخی ممکن است شما را گرم نگه دارد، اما باد اغلب از بافت پارچه عبور می نماید.

پنبه بعلاوه میزان زیادی آب جذب می نماید. اگر بخواهید برای اسکی یک ژاکت پنبه ای بپوشید، به سرعت خیس و سرد خواهید شد زیرا پارچه نخی هر گونه رطوبت را جذب می نماید. به همین علت، پشم گوسفند اغلب گزینه بهتری برای هوای سرد و مرطوب است.

2. لینن

لینن یکی دیگر از محصولات فیبر گیاهی گیاه کتان است که به خاطر سبک بودن، تنفس و جاذب بودن آن معروف است. اما مانند پنبه، لینن خاصیت عایق زیادی ندارد، بنابراین برای هوای زمستان ایدئال نیست.

3. ابریشم

ابریشم مشتقی از الیاف پروتئین کرم ابریشم است و صاف، قوی و براق است. اغلب در لباس های گران قیمت استفاده می گردد و حسی لوکس دارد. ابریشم بعلاوه ضد حساسیت است و برای پوست های حساس انتخاب خوبی است.

با این حال، ابریشم به مقدار سایر الیاف طبیعی بادوام نیست و بعلاوه یکی از گزینه های گران تر است.

4. پشم

این پارچه مشتق شده از پشم گوسفند و سایر حیوانات است و احتمالاً محبوب ترین الیاف طبیعی مورد استفاده در لباس های زمستانی است. پشم یک عایق عالی است و می تواند شما را حتی در صورت خیس بودن گرم نگه دارد. بعلاوه بسیار بادوام است و در برابر چین و چروک و الکتریسیته ساکن مقاومت می نماید. لباس پشمی یک راه چاره خوب برای گرم نگه داشتن شما در تمام زمستان است. با این حال، پشم می تواند پوست بعضی افراد را تحریک کند و باعث خارش و ناراحتی گردد. برای پوست های حساس، در پی لباس های پشمی با برچسب ضد حساسیت یا پشم فوق ریز باشید.

5. کشمیر

کشمیر پارچه ای لوکس است که از پوست بزهای کشمیر درست می گردد. نرم تر و سبک تر از پشم معمولی است و این خصوصیت آن را به انتخابی محبوب برای ژاکت های گران قیمت و لباس زمستانی تبدیل می نماید. کشمیر بعلاوه بسیار گرم است و می تواند در برابر هوای سرد عایق باشد. کشمیر یکی از الیاف طبیعی گران قیمت است. بعلاوه ممکن است به مراقبت ظریف تری احتیاج داشته باشد زیرا به مقدار پشم بادوام نیست.

6. خز آلپاکا

آلپاکا پارچه ای است که از خز آلپاکاها، پسرعموهای لاماها استخراج می گردد. نرم، ضد حساسیت و به طرز دلپذیری گرم است و آن را به انتخابی محبوب برای لباس های زمستانی تبدیل می نماید.

آلپاکا می تواند گران باشد و به مقدار پارچه های دیگر در دسترس نباشد.

7. چرم

چرم گزینه دیگری است که از چند جهت جالب است. اول اینکه می تواند طبیعی یا ساخت دست بشر باشد و هر دو نوع آن مزیت های خاص خود را دارند. دوم، در محافظت در برابر عناصر بسیار موثر است. چرم شما را گرم نگه می دارد، حتی در شرایط مرطوب یا باد.

یکی از معایب چرم طبیعی این است که در آب آسیب می بیند. این باعث می گردد که چرم مصنوعی در زمستان کمی بهتر باشد زیرا دیگر نگران خیس شدن یا مراقبت از آسیب رسیدن به آن نخواهید بود. چرم مصنوعی نیز معمولاً مقرون به صرفه تر از چرم واقعی است.

پارچه های مصنوعی برای لباس زمستانی

الیاف مصنوعی ساخته دست بشر هستند و از مواد شیمیایی ساخته می شوند. برخلاف الیاف طبیعی، بیشتر الیاف مصنوعی تجزیه پذیر نیستند. پارچه های مصنوعی گاهی اوقات بازخورد بدی را دریافت می نمایند، زیرا آن ها را پایین تر از مواد طبیعی در نظر می گیرند. پیشرفت های اخیر در فناوری فراوری پارچه های مصنوعی خلاف این را نشان داده است. پشم طبیعی از همه پارچه ها گرم تر است، اما چیزهایی مانند پلی استر و کرک ثابت نموده اند که نسبت به پنبه بسیار گرم تر هستند و رطوبت را بهتر حفظ می نمایند. در حالی که خرید لباس های با الیاف گیاهی و حیوانی هنوز مزایایی دارد، سرمایه گذاری روی یک پالتو یا کاپشن با پارچه مصنوعی حرکت خوبی برای زمستان سال جاری است. محبوب ترین الیاف مصنوعی مورد استفاده در لباس زمستانی عبارت اند از:

1. پلی استر

پلی استر نوعی الیاف مصنوعی قوی و بادوام است که در برابر چین و چروک و آب رفتن و رنگ رفتگی مقاوم است. این جنس در لباس های ورزشی و سایر لباس هایی که باید شکل خود را حفظ نمایند ترجیح داده می گردد.

پلی استر نسبتاً مقرون به صرفه و نگهداری آن آسان است. اغلب به راحتی قابل شستشو است و شما را گرم نگه می دارد و در روزهای سرد مد روز به نظر می رسد.

پلی استر به مقدار سایر پارچه ها قابل تنفس نیست و عرق و گرمای بدن را به دام می اندازد. بعلاوه مانند الیاف طبیعی تجزیه پذیر نیست.

پلی استر یکی از محصولاتی است که برای پوشاک زمستانی بیشتر در دسترس واقع شده است. این الیاف مصنوعی را به هم می چسبانند تا حفره هایی از هوا در داخل پارچه ایجاد گردد. این کار منجر به ماده ای می گردد که می تواند هوای گرم را در بدن شما به دام بیندازد و شما را گرم نگه دارد. پلی استر بعلاوه در حفظ شکل خود و چروک نشدن عالی است، بنابراین می توانید آن را به شکلی زیبا و کوچک بسته بندی کنید، بدون اینکه نگران آسیب تماشا چیزی باشید.

2. نایلون

نایلون نوعی الیاف مصنوعی قوی و سبک است که اغلب در لباس های ورزشی و لباس های مناسب فعالیت استفاده می گردد. بعلاوه در برابر چین و چروک، آب رفتن و رنگ پریدگی مقاوم است. نایلون بیشتر از پلی استر قابل تنفس است و می تواند عرق را از بین ببرد، اما نه به خوبی الیاف طبیعی.

3. اکریلیک

اکریلیک نوعی الیاف مصنوعی است که از نظر ظاهری شبیه پشم است. اغلب به عنوان جایگزین مقرون به صرفه تری برای پشم در پالتو و سایر لباس ها استفاده می گردد. مراقبت از اکریلیک نیز نسبتاً آسان است زیرا می توان آن را در ماشین شستشو داد و کوچک یا شل نمی گردد.

اکریلیک به مقدار پشم بادوام نیست و بعلاوه به راحتی پرز می گیرد. پرزها همان توپ های فیبری کوچکی هستند که روی سطح پارچه تشکیل می شوند و جدا کردن آن ها سخت است.

4. اسپندکس یا لاکرا

اسپندکس یا لاکرا نوعی الیاف مصنوعی است که به علت خاصیت کششی آن شناخته شده است. این پارچه برای لباس های ورزشی و سایر لباس هایی که به تنگی احتیاج دارند، مانند لگینگز و مایو، استفاده می گردد. مراقبت از اسپندکس نیز نسبتاً آسان است زیرا می توان آن را در ماشین شستشو داد و آب رفته یا شل نمی گردد. اسپندکس در بین الیاف مصنوعی کمترین دوام را دارد و به راحتی ساییده می گردد.

5. فلیس یا کرک

در پاییز و زمستان، بسیاری از مردم اقلام کرکی مانند ژاکت را انتخاب می نمایند. فلیس یا پارچه کرکی یک پارچه مصنوعی برای زمستان است که از نوعی ترکیب پلی استر ساخته شده است. نسخه ای وجود دارد که از پشم گوسفند درست می گردد، اما در سال های اخیر، پشم های مصنوعی بسیار رایج تر است.

این پارچه گرم است و به سرعت خشک می گردد و اگر در باران یا برف گرفتار شوید گزینه خوبی است. فلیس در باد عالی نیست، بنابراین ایده خوبی است که آن را به صورت لایه زیر بادگیر بپوشید. کرک به علت گرما، نرمی و خاصیت عایق بودن، اغلب آستر داخل کاپشن های زمستانی است.

درباره الیاف طبیعی در مقابل مصنوعی برای لباس زمستانی بیشتر بدانید

تیپ زمستانی شما باید گرم، راحت و شیک باشد. بنابراین، الیاف طبیعی مانند پشم، کشمیر و آلپاکا را برای ژاکت و لباس بیرونی ترجیح دارند. پنبه و لینن برای لباس های خانگی عالی هستند، به خصوص اگر پوست شما حساس است.

از الیاف مصنوعی مانند پلی استر، نایلون و اسپندکس برای لباس های ورزشی و لباس های زمان فعالیت بهره ببرید. لایه بندی را نباید فراموش کنید! لگ اسپندکس، شلوار پلی استر، یک تی شرت نخی، یک پلوور پشمی و یک پالتوی کشمیر. چه تیپ زمستانی زیبایی!

منبع: Family Britches

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 آبان 1402 بروزرسانی: 20 آبان 1402 گردآورنده: faceraz.ir شناسه مطلب: 2394

به "همه آنچه باید درباره الیاف مصنوعی و طبیعی در لباس زمستانی بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید درباره الیاف مصنوعی و طبیعی در لباس زمستانی بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید